Anbud Direkt har lämnat in ett tjugotal anbud i kommunikationupphandlingar under 2021. En av dessa var tillsammans med vår kund United Power i det kommunala bolaget Falu Energi & Vattens ramavtalsupphandling för kommunikationstjänster.
Målbilden
Vi visste att tävlingen kring kontraktet med Falu Energi & Vatten skulle vara tuff och vi förväntade oss, mycket riktigt, hög konkurrens. Det var strategiskt viktigt för United Power att åter ta sig in hos det kommunala bolaget då de tidigare hade varit en av byråns bättre kunder, men hade förlorat kontraktet i en tidigare upphandling.
Hur vi tog oss an uppdraget
Vi började med att sammanställa en tydlig projektplan med vad som skulle lämnas in i varje steg av det selektiva förfarande som Falu Energi & Vatten tillämpade. I projektplanen och under uppstartsmötet gick vi igenom allt som skulle produceras och la en plan för vem som gjorde vad i anbudet.
I anbudet ansvarade Anbud Direkt bland annat för att beskriva den tilltänkta organisation och resurser, beskriva arbetsmiljö, kvalitetsledningsarbete och miljöledningsarbete med mera. Detta baserat på United Powers befintliga CV, företagsdokument och policy. Vi hjälpte även United Power att trycka på det vi mellan raderna kunde utläsa var extra viktigt för Falu Energi & Vatten när de beskrev sina referenser. Parallellt tog vi även fram vad befintlig leverantör hade för priser, hur mycket Falu Energi & Vatten har beställt och hur de framtida estimerade behoven såg ut. Detta för att kunna lämna ett korrekt och konkurrenskraftigt pris.
Efter kvalitetsgranskning och ett par feedbackrundor lämnade vi in ett fullständigt anbud åt United Power och väntade med spänning på tilldelningsbeslutet.
Slutresultat
Vårt och vår kunds hårda arbete gav resultat! Full pott i samtliga utvärderande delar och United Power vann det eftertraktade kontrakt med Falu Energi & Vatten.